.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توسعه ی پایدار شهری در گرو برنامه ریزی راهبردی
محمد محبوب
توسعه ی پایدار شهری در گرو برنامه ریزی راهبردی

تحولات سالیان اخیر در جوامع شهری که بر اثر رشد جمعیت و گسترش شهرها بوجود آمده سبب شده است تا نگرش عمومی به شهرداری ها که به عنوان متولیان اصلی مدیریت شهری شناخته می شوند تغییر کرده و این نهادهای مردمی از خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند.

این سیر تحول سبب شده تا شهرداری ها خود را در مواجهه با تقاضاهای بیشتر و متنوع تری از سوی شهروندان ببینند، بطوریکه پاسخ گویی مناسب به این انتظارات و مطالبات بوجود آمده و مدیریت بر تمامی این امور، دیگر از طریق نظام های سابق و سنتی مدیریت شهری که نگاهی صرف از بالا به پایین داشته و شهروندان در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها نقش پررنگ و حائز اهمیتی نداشته اند، امکان پذیر نخواهد بود.

امروزه شهرها به عنوان سیستم های باز و پویایی می باشند که مدیریت بر آنها نیازمند به کاربردن شیوه های علمی، کارآمد و به روز بوده و بر اساس مدیریت مشارکتی و اتکا به شناخت کامل از وضع موجود است که می توان از این طریق به توسعه ی پایدار و رفاه شهروندی دست یافت.

نبود چنین دیدگاهی در جامعه ی ما و بالاخص شهرهای مازندران سبب شده تا این شهرها نتوانند به جایگاه اصلی خود دست یافته و شهروندان نیز همواره به عنوان اصلی ترین قربانیان این ناملایمات محسوب می شوند.

حال این سؤال در اذهان تداعی می شود که راهکار برون رفت از این بحران های مدیریتی و معضلات شهری در چیست؟

یکی از جدیدترین شیوه های مدیریتی در دنیای کنونی و جوامع پیشرفته که می توان از آن ها به عنوان الگوهای مدیریتی یاد کرد، استفاده از رویکرد راهبردی در برنامه های توسعه شهری است که بر پایه ی اصول علمی برنامه ریزی و بر مبنای نتایج حاصل از تحلیل وضعیت درونی و بیرونی سازمان بنا شده و از این راه می توان مدیریت و کنترل امور شهری را بر عهده داشت.

بر اساس یافته ها و نوشتارهای علمی برنامه ریزی راهبردی رویکرد نوینی در برنامه ریزی و مدیریت توسعه و عمران شهری است که با اتکا بر اصولی نظیر ترسیم چشم انداز، تدوین اهداف توسعه، تحلیل مسائل درونی و بیرونی و استفاده بهینه و اثربخش از منابع، در راستای دستیابی به نتایج استوار گردیده است.

شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری نیز ضمن شناخت این نیاز مبرم، که قوانین موجود در کشور نیز بر انجام آن تأکید دارند، اقدام به اجرایی نمودن این شیوه از طریق راه اندازی اداره طرح و برنامه نموده که امیدواریم با عملیاتی نمودن آن بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات شهری حل شده و دیگر شهرداری های استان نیز در این راه گام بردارند.

محمد محبوب


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 31 مرداد 1390
دوست بسیار خوب بنده از مطلب خوبتان استفاده کردیم
اما در نظر داشته باشید که مباحث شما در جهان تحت عنوان CDSاستراتژی توسعه شهری می شناسند متاسفانه در کشور ما این بحث پشتوانه قانونی ندارد.اما گریزی نیست تا در اینده نزدیک مدیران شهری ما به این مهم فکر کنند و در جهت اجرایی شدن ان تلاش کنند.
نا شناس 3 شهريور 1390
اگه اشتباه نکنم شما چند وقت پیش در سایت دیگر از چاله چوله شهر و موارد دیگر شهر ساری انتقاد کردیید چه شد این ذفعه نطرتان عوض شد و یک بحث دیگر مطرح کردیید ...؟ جالبه...
شهروند 5 شهريور 1390
برادر محبوب. ضمن عرض سلام و خدا قوت.
اينكه شما در خصوص حوزه هاي مختلف مقاله مي نويسي بسيار هم خوبه. يك خبرنگار بايد به همه موارد مثبت و منفي و انتقادي و خبر رساني و ... بپردازه و دليلي هم نداره اگر يكبار در خصوص يه موضوع مقاله نوشت تا هميبشه از همون موضوع بنويسه.موفق باشيد.
نا شناس 9 شهريور 1390
من فکر می کردم شما متخصصید اما دیدم خبرنگاری هستی که به فراخور زمان از این ورو واین ور اطلاعات می گیری و...
یکی از مشکلات الان جامعه علمی و دانشگاهی همینه که همه علمای همه علوم هستند.
بهتر بود شما از یک متخصص سوال می کردید و ایشان جواب می دادند نه اینکه شما افاضات حکیمانه من باب مدیریت راهبردی شهر داشته باشید این بحث بیش از چند نفر در کشور نیستند که واقفند !!!و...
کلام اخر اینکه متاسفام برای کسانی که تخصص دارند اما جا را برای اینگونه افراد باز می کنند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.